no-img
پدیا

دانلود تحقیق در مورد مفهوم شناسی حسن وقبح -پدیا


پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود تحقیق در مورد مفهوم شناسی حسن وقبح
doc
شهریور ۹, ۱۳۹۶
هر صفحه 108 تومان
تعداد صفحات: 23 صفحه
۲,۵۰۰ تومان
۲,۵۰۰ تومان – خرید

دانلود تحقیق در مورد مفهوم شناسی حسن وقبح


دانلود تحقیق در مورد مفهوم شناسی حسن وقبح

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۲۳ صفحه

 خلاصه ای از فایل

سطوح واقع گرایی

همانطور که گفته شد واقع گرایان در باره واقعیت امور اخلاقی با هم متفق القول نیستند. در واقع می­توان گفت؛ واقع گرایی از نظر معتقدان به آن دارای قوت و ضعف است، به همین خاطر واقعیت مورد بحث آنها دارای سطوحی است که هر مکتب اخلاقی و هر متفکر این حوزه تا سطحی از این سطوح را می­پذیرد.

اولین سطح واقع گرایی سطح مربوط به «حکم» است؛ در این سطح به این سوال: که آیا احکام اخلاقی، صدق و کذب پذیرند، و صدق و کذبشان مستقل از مواضع ذهن است، یا نه؟ جواب مثبت می­دهد. این سطح از واقع­گرایی در مقابل احساسی گرایی است. در این سطح از واقع گرایی امور اخلاقی شناختی دانسته می­شود. اما مخالفان این سطح احکام اخلاقی را بیان احساسات می­دانند. در این سطح، نظریات ساخته­انگار چون نظریه­ی کانت جای می­گیرند. همه­ی واقع­گرایان اخلاقی لااقل به این سطح از واقع­گرایی باور دارند.

سطح دوم، در جواب از این سوال «آیا احکام اخلاقی توصیف امور واقع اخلاقی، شامل وجودهای اخلاقی[۱] (دلیل­ها و الزامات)، نسبت­ها[۲] (توجیه­ها) یا کیفیت­ها[۳] (خوبی و درستی فضیلت) هستند یا نه؟» جواب مثبت می­دهند.

در سطح سوم علاوه بر پذیرش توصیف امور اخلاقی، استقلال متافیزیکی این امور از مواضع ذهنی فاعل پذیرفته می­شود. یعنی امور اخلاقی­ای وجود دارند که از مواضع ذهنی واقعی یا فرضی افراد مستقل هستند. ذهنی انگاران این سطح از واقعیت را منکر می­شوند.

در سطح چهارم مسئله کمی پیچیده­تر و فنی تر می­شود. در این سطح سوال از ارتباط این واقعیت اخلاقی (که در فرض پذیرفتیم که از ذهن مستقل است)با اراده، عمل و تعقل انسان است. واقع­گرای طبیعی انگار در این باره می­گوید: امور واقع اخلاقی چون امر واقعی طبیعی هستند یعنی در دلیل­بخشی وابسته به حالات ذهنی فاعلان هستند. بنابراین نتیجه این می­شود که مانند امور طبیعی، دلیل­بخشی الزام­های اخلاقی و نشات گرفته از خودشان نیست، بلکه وابسته به منظر فاعل است.[۴]

فهرست

بخش اول: معنای حسن و قبح. ۲

الف. ناشناختگرایی: ۳

ب. شهود گرایی: ۴

ج. تعریف گرایی.. ۵

بخش دوم: واقعیت اخلاقی.. ۷

سطوح واقع گرایی.. ۹

بخش سوم: حسن و قبح ذاتی.. ۱۰

معانی حسن وقبح از دیدگاه اشاعره و عدلیه. ۱۳

معانی ذاتی و عقلی.. ۱۷

 



موضوعات :
فلسفه و منطق

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *