no-img
پدیا

دانلود تحقیق چيستى سعادت و شقاوت حقيقى از نظر ابن سینا -پدیا


پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود تحقیق چيستى سعادت و شقاوت حقيقى از نظر ابن سینا
doc
تیر ۲۸, ۱۳۹۶
هر صفحه 103 تومان
تعداد صفحات: 29 صفحه
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

دانلود تحقیق چيستى سعادت و شقاوت حقيقى از نظر ابن سینا


دانلود تحقیق چيستى سعادت و شقاوت حقيقى از نظر ابن سینا

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۲۹ صفحه

 خلاصه ای از فایل

مصداق سعادت نهایی انسان

گاه تعریف یک امر به تنهایی برای شناخت آن چیز کافی نیست .بلکه شناسایی مصداق آن نیز ضروری است .یعنی پس از  شناسایی مصداق یک معرَّف است که ابهام ما در مورد آن برطرف شده و برایمان اطمینان شناخت حاصل می شود. به عبارت دیگر گاه تعریف به تنهایی نمی تواند تمام ابهام ما در مورد شیء مجهول را بر طرف سازد. دلیل  بر این مطلب این است که گاه ما با علم به تعریف یک شیء در تعیین مصداق آن دچار اشتباه می  شویم .

به عنوان مثال در تعریف مثلث گفته می شود مثلث شکلی است سه ضلعی که مجموعه زوایای داخلی آن۱۸۰ درجه است. اما صرف این تعریف برای شناخت مثلث کافی نیست و تا مادامی که ما مصداق مثلث را نبینیم همچنان احساس ابهام می کنیم لذا ضروری می نماید که جهت روشنتر شدن مفهوم سعادت، نظر ابن سینا در مورد مصداق سعادت نهایی انسان را نیز بررسی نمایم.

ابن سینا  مصداق برترین لذت یعنی سعادت حقیقی و غایی انسان را در دو بعد معرفی می کند بعد عملی و بعد نظری. دربعد نظری ابن سینا  سعادت را در این می بیند که انسان به جهانی علمی و عقلانی تبدیل شود که مشابه با جهان عینی و خارجی است (ابن سینا،۱۳۶۳ ص۱۱۰و۱۱۰) که در این صورت نفس به فیض الهی متصل شده و وسائط بین او و حضرت معشوق از بین می رود و این برترین لذت و نشاط  است. و این برای نفوسی میسر است که از هر نوع عادت سوء بری بوده و در عین حال در مرتبه علم هم بالغ بوده به گونه ای که مبادی موجودات و صور مفارقه را ادراک می­کنند.(ابن سینا،۱۴۰۰ه.ق، ص۲۷۵)

 و در بعد عملی  و از حیث تعلقی که نفس به بدن دارد سعادت انسان را در این می داند که نفس به هیئت استعلائیه دست یابد و قوه عملی اش به عدالت برسد (ابن سینا،۱۳۶۳ ،ص۱۱۰و۱۱۰) مراد شیخ از هیئت استعلائیه و عدالت در قوه عملیه استقلال نفس و پدید آمدن تعادل نفسانی و پرهیز از افراط و تفریط است .

یعنی شیخ بر این عقیده است که اگر انسان بتواند از خواسته های قوای مادون خود، استقلال خویش را به دست گیرد و بین خواسته های درونی خود تعادل ایجاد کند و فضایل اخلاقی را در وجود خویش به ملکه های نفسانی تبدیل کند به مرز سعادت در بعد عملی رسیده است  (ابن سینا،۱۳۶۳ ، ص۱۱۰و۱۱۰)

فهرست

: چيستى سعادت و شقاوت حقيقى از نظر ابن سینا ۱

تعریف لذت: ۲

۱-۲٫ چگونگی رابطه سعادت و لذّت‏.. ۷

۱-۳٫ مصداق سعادت نهایی انسان.. ۹

۱-۴٫ نکات.. ۱۲

نکته۱چرایی تعریف سعادت به لذت.. ۱۲

نکته ۲- تعابیر دینی ابن سینا از سعادت: ۱۳

نکته ۳- میزان تأثیر  بدن  و عوامل خارجی در سعادت.. ۱۴

نکته ۴-  اینکه سعادت امری اخروی است: ۱۵

نکته۵- نوع نگاه شیخ به تکلیف… ۱۵

۱-۵٫ مراتب سعادت‏ و شقاوت.. ۱۶

۱-۶٫  اقلی یا اکثری بودن اهل سعادت و نجات.. ۲۵

جمع بندی فصل. ۲۶

 



موضوعات :
فلسفه و منطق

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *